Kölyök oktatása – a kutya nem baromfi

Cikk: 102., Dátum: 2021. november 10., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs

kölyökkutya tükör

Az ember sok érdekességet olvashat a virtuális térben, ami lehet különösen hasznos, de sajnos lehet igen nagy balgaság is.Persze azt soha nem lehet tudni, hogy melyiket hol találhatjuk meg. Van úgy, hogy egy komolynak gondolt helyen találunk épp nagyon vicceset.

Most, hogy végre elindulhatnak az országban a kutyakölyök-iskolák (mert ugye korábban csak ovizhattak a „szőrös gyerekek”), egész másképpen tekinthetnénk a kölyök képzésre. Viccesen, talán azt mondhatnánk: íme a Baromfi 2.0 program. Ezen tényleg nevethetnénk, de ennél sokkal árnyaltabb sajnos a dolog.

"A kutya-ember közötti kötődés – amelynek fontos funkciója
az élettani, érzelmi és viselkedésbeli szinkronizáció –
kétirányú kapcsolat."

Csányi Vilmos

Ha valaki valóban komoly, szakmailag kidolgozott anyagot keres ehhez a témakörhöz, akkor ajánljuk figyelmébe Rithnovszky János:

Ráneveléses módszerét,

melyet már közel 40 éve, az 1983-as könyvében kellő mélységben és hozzáértéssel kifejtett. Nem véletlen, hiszen ő a magyar vakvezető kutyaképzés egyik első megteremtője, melyet saját igényei és tapasztalatai alapján alakított ki. A szociális kutyaképzés hagyományainak és értékeinek megfelelően, amik máig is változatlanok:

szinte játékszerűen megtanítjuk a mi szemszögünkből nézve oly fontos tudnivalókat, anélkül, hogy az komoly erőkifejtést igényelne.

családi kutya ovi

A kölyökkor egy meghatározó része a kutya életének. Fontos, hogy jól sikerüljön és nagyon könnyen el lehet rontani. A kutya ebben a korban rengeteg információt képes magába fogadni, de nem egyszerre és különösen nem kényszeresen.

„Igen-igen lényeges, hogy ne törekedjünk a gyors eredmény elérésére sem ezekben, sem a további gyakorlatokban, hagyjuk a maguk természetes módján kialakulni az egyes feltételes reflexeket.”

Időt kell hagyni, hogy a kutya a saját ütemében fejlődhessen, nem szabad vele szemben túl nagy elvárásokat támasztani. Okkal, nem véletlenül! Soha ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy csak

az idegrendszeri érésnek megfelelően

szabad a kutyát terhelni , ami „egy komplex, genetikusan meghatározott, „időzített” stádiumokból álló folyamat, amelyet azonban a környezeti tényezők pozitív és negatív irányban is befolyásolhatnak”.

kölyökkutya képzés

A fejlődést a kutyakölyöknél legkönnyebben a játékban érhetjük el, ezért az oktatás színhelye 3-4 hónapos kutyának feltétlenül a játszótér kell, hogy legyen.

SZIGORÚAN TILOS

ilyenkor még az idegileg megerőltető engedelmességi képzés (pl. laza pórázon való séta, ültetés-fektetés kitartással, stabil behívás, 3-10mp kivárás, stb )! Ezt mindenképpen kerüljük el! A túl gyors képzés, rendszeresen túlterhelő idegi terhelés akár súlyos problémákhoz, betegségekhez (pl. neurózis) vezethet.

kölyökkutya képzés

Félreértés ne essék, foglalkozunk ebben a korban is a kutyával, csak „nem toljuk túl” az oktatást! Egy játékban mindig oktat a játszótárs. Ezt ne is siettesd türelmetlenül! Az idegrendszernek is megvan az optimális időszaka a különböző tevékenységek kialakulásához!  Hagyd, hogy a kölyök valóban „gyerek” legyen! Az sem baj, ha ilyenkor a végrehajtás nem pontos, vagy épp nem fegyelmezett.

családi kutya ovi

„A gyakorlatokat betaníthatjuk - s előbb vagy utóbb, jól-rosszul mindegyik kutya végre is hajtja azt - de a ragaszkodást nem! Ez kölcsönös vonzalmon alapszik, amelyet magunknak kell kiépítenünk a kutya lelkiismeretes gondozásával, etetésével, a látszólagos ok nélküli szeretgetéssel/fültő vakargatással/, egy-egy jó falat juttatásával, amelyet

csak önmagáért kapott a kutya.”

Ebben a korban az igazán fontos feladatunk, ezt semmiképpen ne felejtsük el: a személyes kötődés kialakítása, úgy, hogy közben a magabiztosságát is erősítjük neki. Itt szerepet játszik a foglalkozások tartalma, módja, stílusa, és akár még a szerepkiosztás is.

kölyökkutya képzés

A sok jutalmazás mellett bizony az is igen értékes, ha hagysz egy kis szabadságot is a kölyöknek. Belefér bőven a szeleburdiság, a csintalanság, olykor még egy kis rosszalkodás is a "gyerekkorba". A Gazdi igen is lehet a játékban kicsit elnéző, toleráns, sőt akár még követő is.

"A kötődésnek fontos kialakító és fenntartó mechanizmusa

a testi kontaktus, az ölelés, a simogatás."

Csányi Vilmos

Arra figyelj tehát, hogy a kölyökkutya oktatása ne egy dresszúra legyen, inkább játék és sok-sok öröm legyen.

Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:

Rithnovszky János: PEDAGÓGIAI ALAPISMERETEK és a RÁNEVELÉSES MÓDSZER A KUTYAKIKÉPZÉSBEN I-II. Bp., 1983.

Kutyasuli képek