Cikk: 106., Dátum: 2021. december 14., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs
Örömhír, hogy a világban sok százezer kutyát foglalkoztatnak terápiás-, habilitációs-, mozgássérült-, vakvezető-, roham jelző-, hallássérültet segítő-, szociális segítő feladatokra már. Ezek az új szerepek a kutyánál azért terjedhettek el itthon is az elmúlt időben, mert a
fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról” több jogszabály is kötelezően ír elő jogokat és ad lehetőségeket.
„segítő kutya: a fogyatékossággal élő személyt az egyenlő esélyű hozzáféréshez fűződő joga gyakorlásában, önálló életvitelének elősegítésében, illetve veszélyhelyzet elhárításában segítő, habilitációs, rehabilitációs feladatokat ellátó, a külön jogszabályban meghatározott állat-egészségügyi követelményeknek megfelelő kutya”
A fogyatékossággal élők életminőségének javítása, illetve a szolgáltatások egyenlő esélyű hozzáférésének biztosítása mellett a kutyák a fogyatékos-rehabilitáció területén terápiás, gyógyító munkában vehetnek részt.
Ez valóban komoly kihívás mind a kutyaképzők, mind a fejlesztő-, gyógypedagógusok számára, mégis tény a kutya ebben remek közreműködő partnerré válhat.
A sérüléstípustól függően a kutya sokfajta segítő szerepben is megjelenhet, vagy vehet részt fejlesztő foglalkozásokon.
„ a szociális interakcióban korlátozott gyerekek sokszor jobban kötődnek az állathoz” (1)
A fejlesztő foglalkozásokon résztvevő személyek különböző érintettséget mutathatnak: lehetnek autista, tanulásban-, értelmileg akadályozott, mozgás-, érzékszervi sérült, halmozottan sérült, egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő, beszédfogyatékos, saját nevelési igényű, vagy akár még esetenként a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók, illetve hátrányos helyzetű, idős korosztály ellátásában lévők is.
„terápiás kutya: a gyógypedagógiai, a szociális szolgáltatások területén pedagógiai, pszichológiai, pszichiátriai, konduktív pedagógiai habilitációs, illetve rehabilitációs folyamatban alkalmazott kutya lehet”
Az állatasszisztált foglalkozásokon a kutya segítséget jelenthet a tanulási helyzet stressz-oldásában, a megszokott tanulási helyzet játékosabbá tételében, az egyén fejlesztésében is.
Egészséges gyerekek ebből a szempontból sajnos „hátrányos helyzetben” vannak, hisz a segítő-, terápiás párosok munkája alapvetően más célcsoportokat hivatott lefedni.
Bizony létszámuk – bár itthon folyamatosan növekszik- messze nem éri el az összes, jogszabályban megjelölt sérült személyek, speciális iskolák, hajléktalan szállók, időskorúak otthonában élők, civil szervezetek, EGYMI intézmények, gyógypedagógiai szolgáltatások, … ma létező, hatalmas igényét. Ha még ők is nem a felsorolt-, hanem a többségi közönséggel foglalkoznának, akkor bizony csak tovább növekedhetne az esélyegyenlőtlenség.Szerencsére a fogyatékossággal nem élő, többségi közönség számára nem terápiás, hanem családi kutyás párosoknak van sok helyen lehetőségük pl. kutyaiskolai bemutatók tartásával a feloldó élmény és játékosság segítésére. Nem tilos számukra sem iskolai közösségek látogatása egy kis kutyás szórakoztatás, vagy ismeretbővítő tájékoztatás (pl. Frakk program), "az állatokkal szembeni megfelelő magatartásra nevelés" céljából.
Így az „esélyegyenlőség” megteremtése, a „hátrányos helyzet” oldása, talán minden szempontból valamennyire érvényesül. Persze nagyon fontos, hogy a „partneri segítség” mindenki részéről közös szándék kell, hogy legyen. Ehhez pedig bárhol és bármikor rendelkezésre állhat egy jó ügyet segítő kutya.
Ajánlás: Ha Te is támogatni szeretnél fogyatékossággal élőket, akkor ajánljuk figyelmedbe a
akiktől a pécsi KRESZ-parkban speciális kerékpárok bérbe vehetőek és kipróbálhatóak minden gyerek számára!
Hálásan köszönjük a figyelmedet!