Vezényszavak a kutyaképzésben - mit és hogyan?

Cikk: 39., Dátum: 2018. március 4., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs


Bár vannak, akik lényegtelennek tartják a kutya tudatos képzését, mégis be kell látnunk, hogy mára ez a családi kutyák esetében megkerülhetetlen dolog lett. Különösen, ha figyelembe vesszük a szoros fizikai kontaktokkal járó közös együttélést. A kutya viselkedése miatt vállalt felelősségünk nem csak egyre erősödő jogszabályi kötelességünk, hanem egyben a szűk család tagjai által támasztott etikai elvárás is.

Így nem csoda, ha a kezdő gazdiban felmerülnek a következő kérdések:

Mit tanítsak? és Hogyan?

Ezek megválaszolásában segítünk most.

1. Bizalom, kötődés

Mikor a szeretett kedvencünk legelőször kapcsolatba kerül velünk a legfontosabb, hogy elnyerjük a bizalmát. A jó kezdethez nincs jobb, mint egy finom falat adása a gazdi kezéből, amit akár napi rutinná is tehetünk. Ha okosan csináljuk, akkor minden egyes falatnál hozzámondhatjuk a kutya nevét kivívva a figyelmét - bármilyen helyzetben is. Ez lesz az első vezényszó az eb számára, ami végig fogja kísérni az egész életét.

2. Engedelmesség, viszonyrendezés

Természetes igénye a kedvencünknek a közösség, mint tudjuk a kutya falkaállat. Egy közösségben élők között elkerülhetetlen a viszonyok tisztázása, rendezése. A hatékony együttműködésben mindenki számára egyértelműsíteni kell az irányító- ill. a követő szerepeket. Ettől lesz a páros összedolgozó egységes egész, a párhuzamosan egymás mellet élő egyének helyett. Ahhoz, hogy ebben mi töltsük be a vezető szerepet, naponta el kell végeznünk az engedelmességi gyakorlatokat. Ezek során kondicionáljuk a tréningek során a lábhoz, áll, ül, fekszik, marad, hozzám, helyedre… vezényszavakat.


3. Funkció, hasznosság

A kutya domesztikációja alapvetően a hasznossága miatt történt. Az ember melletti könnyebb élet feltétele volt az összedolgozás. Ahhoz, hogy részese legyen az emberi munkának találni kellett számára hozzáillő funkciót, feladatot, ami biztosítja a napi pszichikai fárasztást. Erre általában a kutya egyedi képessége tette alkalmassá. A családi kutyáknál sincs ez másképp! Feladat nélkül nincs a falkában hasznosság, így nem is tud a közösség fontos, nélkülözhetetlen tagja lenni. A gazdi számára az a feladat, hogy egyedi funkcióhoz illő - pl. fogd, hozd, keresd, tartsd, nyisd, csukd …- vezényszavakat tanítson kedvencének.

"Nagyon jó, ha a kutyának dolga van."

/Csányi Vilmos/

4. Életvitel, sport

Számos esetben találkozhatunk olyan kutyatartóval, akinek az életvitelében már van valamilyen aktív tevékenység, amihez hozzá lehet illeszteni a kutyát is. Lehet ez egy sport pl. úszás, tájfutás, kerékpározás, sífutás …, de akár még a tánc, vagy az aggility is.
Tévedés ne essék, ezekben az esetekben is szoktatni kell a kutyát az általunk elvárt viselkedésre. Különösen fontos, sokszor baleseteket kerülhetünk el vele, hogy a kutya koordinációját, mozgási cselekvéseit vezényléssel tudatosan irányítsuk. Pl: jobbra, balra, lassan, gyorsan, tovább …


5. Szabadidő, trükk

Aki fizikailag nem ennyire aktív életet él, de szeretne valamilyen közös szabadidős elfoglaltságot magának a szeretett négylábú társával, azoknak is bőven van lehetőség. A trükkök tanításával sok örömteli pillanatot szerezhetünk, melyben egymás társaságának az élvezete különösen fontos, egy harmonikus kapcsolatot erősítő tényező. Ezek a tevékenységek is segíthetnek a kutya fizikai- és szellemi lefárasztásában, ami kiegyensúlyozott és boldog négylábút eredményez a család számára. Csak a saját kreativitásunk határozhatja meg, hogy milyen látványos, vagy épp mulatságos mozdulatokra tanítjuk az ebet, melyekhez eseti vezényszavakat kell társítanunk a betanításhoz. Pl. Pörög, forog, hopp, kúszik, hempereg, ...

 6. Feloldás! Feloldás!

Bármilyen célból is végzünk tanítást, minden egyes esetben a képzés a kutya számára idegi terhelés. Ezért az oktatás tartalma, ideje, mértéke és módja a kutya terhelhetőségének egyedi sajátosságait figyelembe kell, hogy vegye. Nem szabad a kutyát túlterhelni! A teljesítmény és a hatékonyság szempontjából soha sem a tanítás idejének hossza az, ami mérvadó. Ezt mindig tartsuk szem előtt! Inkább többször, mint egyszerre sokat akarjunk tanítani. Különösen fontos, hogy minden egyes esetben legyen része a tanításunknak a kutya idegi terhelését oldó feloldás! Pl: játék, szalad, mehetsz, …


Ennek a vezényszónak az elhagyása súlyos hiba, ezért sose felejtsük el!

Az előzőekben megpróbáltuk bemutatni a családi kutyák számára alkalmazható vezényszavakat. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a kutya oktatása mindig személyes dolog. Mindenkinek saját magának kell eldöntenie, hogy milyen módon és tartalommal kívánja képezni a kedvencét.

Igaz, a kutyára fordított idő nem elhanyagolható, ezért képesnek kell lennünk kellő figyelmet fordítani rá. De ennek konkrét mennyiségét

a kutya egyénisége és a foglalkozások tartalma határozzák meg!

Ennél azonban még érdekesebb az, hogy nem a kutyával való foglalkozásunk tartalma csak a lényeges tényező, hanem annak a módja is. Sőt a prioritás a módban van a tartalommal szemben!

Mit is jelent ez? Hát azt, hogy amire rendkívül nagy figyelmet kell fordítanunk – minden esetben: a foglalkozások alatt legyünk türelmesek, kiegyensúlyozottak és követeljük meg ugyanezt a kedvencünktől is. Vagyis mikor a kutyával érintkezünk, -legyen az a nap bármely pillanatában is – van egy elmaradhatatlan vezényszó, egy nélkülözhetetlen utasítás, a legkülönlegesebb, egyben a legértékesebb is, amit mondanunk kell neki az ez:

nyugalom.

És valahányszor türelemre intjük ezzel, egyben fejezzük ki vele a szeretett kedvencünknek
azt is, hogy ez bennünk is kellő mértékben megvan.

Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom: Csányi Vilmos: A kutyák szőrös gyerekek ISBN 978-963-310-151-3

Kutyasuli képek